Här "föder" Han barn



Var bara tvungen att visa er detta!










Här "föder" han barn

Läkaren Andrew Rochford testar förlossningsvärkar i australi

Läkare testar hur förlossningssmärtor känns

Han är relativt självsäker när experimentet börjar.

Men efter drygt tre timmar är det inte en särskilt kaxig läkare som vädjar om att förlossningsvärkarna ska avslutas.

– Ni kvinnor vinner, säger han.

Läkaren Andrew Rochford och hans fru fick tvillingar för några år sedan.

– När jag stod där, bredvid henne, så tyckte jag att jag förstod vad hon gick igenom, säger han.

Fyrabarnsmamman guidar

I australiensiska programmet ”What's good for you” ska läkaren och programledaren själv nu genomgå en ”förlossning”.

Elektriska impulser framkallar värkar i magen som ska likna förlossningssmärtor.

Till sin hjälp – för att allt ska bli rätt – tar läkaren en fyrabarnsmamma som frivilligt erbjudit sig att vara försökskanin.

Hon grimaserar när maskineriet startar.

– Japp, det här är hur det känns, säger hon när ”värkarna” sätter igång.

Innan hon lämnar rummet ler hon mot läkaren, och säger ”Män klarar inte av det här, så lycka till”.

”Åh Gud”

En barnmorska och en läkare är på plats för att övervaka experimentet. De börjar med att ge Andrew Rochford förvärkar.

– Åh gud, säger han och börjar svettas.

När värken är över slappnar han av.

– Vilken lättnad, säger Rochford.

Får smärtstillande

Precis som med en vanlig förstagångsfödare så kommer värkarna till slut allt oftare, och varar allt längre. Andrew Rochford får allt svårare att klara smärtan och vädjar om smärtstillande. Han får lustgas.

Efter drygt tre timmar har Rochford 60 sekunder långa värkar, med 60 sekunders paus mellan sammandragningarna.

– Hur lång tid är det kvar, frågar han.

– En förstagångsföderska brukar ha sammandragningar i cirka tolv timmar, så du har nio kvar, svarar barnmorskan.

Då blir det för mycket för honom. Andrew Rochford avbryter experimentet.

– Jag trodde att jag förstod vad ni går igenom. Det gör jag inte. Allt snack om att killar har högre smärttröskel än kvinnor är skitsnack. Kvinnor, ni vinner, säger han i programmet.


TAGET IFRÅN www.aftonbladet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0