Har du skrivit en arg lapp i Tvättstugan?

Snart öppnar utställningen Tvättstugan på Nordiska museet. Nu uppmanas vi skicka in lappar från våra tvättdispyter. Men är det inte fegt att skriva lappar? Vi frågade David Batra, som förra året gav ut boken "Den som inte tar bort luddet ska dö".

- Jag skulle inte kalla det fegt, snarare lite sött, civiliserat och mänskligt. Det visar hur människan lärt sig interagera. Förmågan att kommunicera och jobba i grupp var själva anledningen till att Homo sapiens tog över jorden. Hade vi varit neanderthalare hade vi tagit fram en klubba, säger David Batra och tillägger:

- Okej, att skriva en anonym lapp är kanske lite fegt. Men det är först då lappen kan bli rolig.

Vad skulle få dig att skriva en lapp?

- Jag har ännu inte skrivit någon, så det måste vara en händelse definierad som extra magstark. Till exempel att någon blev dödad. Jag måste ha en riktigt tung anledning eftersom jag skojar om att andra blir arga.

Vad skulle det stå på den lappen?

- "Förbjudet att döda folk i tvättstugan".

Har du fått någon lapp riktad till dig?

- Någon samvetsgrann människa hade rotat upp ett skitigt gammalt kuvert jag slängt i pappersinsamlingen. Det fick jag tillbaka i mitt brevinkast, med en bonus på några arga rader.

Vem är du i tvättstugan?

- Som de flesta andra. Jag låter tvätten hänga kvar väl länge.

Rensar du luddet?

- Ja.

Varför tror du det författas så många lappar?

- Problematiken ligger i att tvätta och torka sina underkläder i ett offentligt rum. Plötsligt blir du småintim med dina grannar. Det är som med offentliga toaletter, det är svårt att dela det privata med främlingar. Många skjuter ständigt upp sin tvättid, och får därför dåligt samvete. När det sedan är något som går fel i tvättstugan tar man ut sitt samlade dåliga samvete på andra.

Nu är du aktuell i Kvarteret Skatan på Rival, några arga lappar i omlopp?

- Nja, ingen som varit tillräckligt rolig för att platsa i en tänkt uppföljare. Det är mest hårda ord kökspersonalen emellan.

Ida Lithell 

( taget från
www.aftonbladet.se )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0